آموزش B4A – اولین برنامه

در این مطلب می خوایم اولین برنامه موبایل را با B4A انجام بدیم. برنامه ای را که می خواهیم بنویسیم یک برنامه آموزش محاسبات ساده برای بچه ها است.

در صفحه ما این اقلام را نیاز داریم:

  1. ۲ تا label که به طور تصادفی اعدادی بین ۱ تا ۹ تولید می کند
  2. یک label که عملگر را نشان می دهد
  3. یک edittext که کاربر نتیجه محاسبات را وارد می کند
  4. یک button که هم برای تایید نتیجه محاسبات استفاده می شود و هم برای تولید محاسبات جدید
  5. یک label برای نمایش پیغام

در اندروید label یک شی برای نمایش متون می باشد و EditText یک شی برای وارد کردن متون توسط کاربر استفاده می شود و Button هم برای انجام عملی استفاده می شود.

قبل از اینکه برنامه را شروع کنید ابتدا باید برنامه را save کنید. بعد از اینکه برنامه را ذخیره کردید باید یک نام package برای برنامتون در نظر بگیرید که البته این کار اختیاری می باشد. برای این کار در منوی project بر روی گزینه Package name کلیک کنید. یک پنجره باز می شود که از شما نام پکیج را می خواهد. توجه داشته باشید که نام پکیج باید lower case باشد.

حال باید label مربوط به برنامتون را Set کنید. وقتی برنامه را بر روی دستگاه اجرا می کنید در بالای برنامه عنوان این label قرار می گیرد. در بالای غالب کدتون دو خط کد را می بینید که collapsed شده اند.

Capture2

Capture3

وقتی دو خط کد را expand می کنید عکس بالا را مشاهده می کنید. اسم پیش فرض برنامه B4A Example است که ما آن را به MyFirstProgram تغییر می دهیم. حال با استفاده از منوی Tools شبیه ساز خودتان را اجرا کنید. منوی Tool و گزینه Run AVD Manager را انتخاب کنید. منتظر بمانید تا emulator شما بالا بیاید. موقعی که برای اولین بار start می کنید زمان تقریبا زیادی طول می کشد تا بالا بیاید اما در دفعات بعد زمان کمتری طول می کشد البته اگر قبل از اجرای emulator تیک مربوط به Launch from snapshot را زده باشید.

حال به برنامه B4A برگردید و منوی Designer را انتخاب کنید تا پنجره تنظیمات مربوط به ui باز شود.

Capture4

اگر در قسمت بالای پنجره سمت چپ را مشاهده کنید وضعیت disconnected است و برای وصل شدن به emulator در منوی tools مربوط به همین پنجره گزینه connect to Device / emulator را انتخاب کنید که بعد از آن وضعیت پنجره تبدیل به connected می شود.

حال باید ۲ تا label برای اعداد به ویو اضافه کنیم که برای اینکار منوی add view را بزنید و گزینه Label را انتخاب کنید. همانطور که میبینید هرتغییری که اعمال می کنید سمت emulator شما هم اعمال می شود. حال label را حرکت داده و در هر جایی که می خواهید قرار دهید. ویژگی Text آن را برابر ۵ قرار دهید.

Capture5

نام label را به lblNumber1 تغییر میدهیم. در بخش Main هم مقدار Event Name را به lblNumber1 تغییر می دهیم. در بخش Text Style مقادیر ویژگی های Horizontal Alignment و Vertical Alignment را به Center_Horizontal و Center_Vertical تغییر می دهیم و همینطور مقدار Size را به ۳۶ تغییر می دهیم. در نهایت پنجره properties شما باید به این صورت باشد:

Capture6

حال باید دومین label را هم اضافه کنیم که برای این کار همان label را کپی می کنیم فقط با این تفاوت که اسم و مقدار left آن تغییر می کند. برای کپی کردن، lblnumber1 را انتخاب کنید در زیرشاخه Activity و سپس در منوی Tools گزینه Duplicate Selected Views را انتخاب کنید. برای label مربوط به عملگر هم همین کار را ادامه می دهیم.

وقتی label ها را اضافه کردیم حال باید یک EditText اضافه کنیم که دقیقا مثل انتخاب label باید منوی Add View را بزنید و گزینه EditText را انتخاب کنید. نام آن را به edtResult و سایز text آن را به ۳۰ تغییر می دهیم. این تغییرات اختیاری است و ممکن است سایز ها و یا نام ها را چیز دیگری بگیرید و مربوط به سلیقه شما است.

label مربوط به پیغام و button را اضافه می کنیم و در نهایت باید ویوی زیر را داشته باشید

Capture7

حال باید این ویوی را که ساخته ایم در یک فایلی ذخیره کنیم که برای این کار در منوی فایل گزینه save as را انتخاب می کنیم و پنجره ای باز می شود که از شما نام layout را می خواهد که نام آن را Main می گذاریم.

برای اینکه در کد از این layout و کنترل های داخل آن استفاده کنیم باید در منوی Tools گزینه Generate Members را انتخاب کنید.(این منوها در پنجره مربوط به designer قرار دارد). تمام ویوهایی را که اضافه کردیم در پنجره ی باز شده می توانید ببینید. تیک مربوط به همه ویوها را می زنیم و برای button فقط تیک مربوط به click و خود btnAction را می زنیم و تیک activity هم نیازی نیست. سرانجام دکمه generate members را کلیک می کنیم و در غالب کدتون می بینید که در قسمت Globals تمام ویوها اضافه شدند. همینطور متد رویداد click مربوط به button هم اضافه شده است.

حال به IDE مربوط به کدمون برمی گردیم. نیاز داریم تا activity ما layout ساخته شده را بارگذاری کند که برای این کار در متد Activity_Create کد زیر را وارد می کنیم:

Sub Activity_Create(FirstTime As Boolean)

Activity.LoadLayout(“Main”)

End Sub

وقتی layout ما بارگذاری شد حال باید دو عدد تصادفی ایجاد کنیم پس برای ایجاد دو عدد تصادفی نیاز به دو متغیر number1 و number2 از نوع int داریم و همینطور باید ایجاد عدد تصادفی را در متد Activity_Create انجام دهیم. پس دو متغیر را در قسمت Globals ایجاد می کنیم.

Dim number1 , number2 As Int

برای ایجاد عدد تصادفی یک sub یا متد ایجاد می کنیم با عنوان CreateRandomNum و متد شما باید به صورت زیر باشد.

Capture8

می بینید که با استفاده از کلاس Rand دو عدد تصادفی بین ۱ تا ۱۰ ایجاد کردیم و در داخل متغیرهامون ریختیم. مقدار متغیرها را در label ها مربوطه قرار می دهیم و text مربوط به lblComments هم تغییر می دهیم. کلمه CRLF به معنی رفتن به خط بعد است.

حال باید برای رویداد button کد بنویسیم. ما دو سناریو در زمان کلیک شدن دکمه داریم

  1. زمانی که text مروبط به دکمه OK است به معنی این است که مسئله جدیدی طرح شده است و برنامه منتظر کاربر است تا نتیجه را وارد کرده و دکمه را کلیک کند.
  2. زمانی که text مربوط به دکمه NEW است به معنی این است که کاربر جواب را وارد کرده و باید مسئله جدیدی طرح شود

کد مربوط به رویداد دکمه باید به صورت زیر باشد:

Capture9

sub مربوط به checkresult را هم ایجاد می کنیم که کد آن به صورت زیر است:

Capture10

کد مربوط به برنامه ما تکمیل شده است حال باید آن را اجرا کنیم که با کلیک بر روی دکمه play در بالای پنجره می توانیم برنامه را اجرا کرده و در emulator مشاهده کنیم.

این بود اولین برنامه موبایل با استفاده از B4A و در ادامه می خواهیم همین برنامه را بهبود بدیم و به جای اینکه از کیبورد سیستم استفاده کنیم یک کیبورد برای برنامه تعریف کنیم.

دانلود سورس برنامه

۲ دیدگاه به ثبت رسیده است .

  1. شهریار می‌گه:

    بهتره به جای نرم افزارهای جانبی ، آموزش بر اساس Google Android Studio را شروع کنید

    • آرش خوشبخت می‌گه:

      ممنون از اینکه نظر دادین برای کار کردن با Android Studio باید با زبان جاوا آشنایی داشت اما کسایی که بازبان بیسیک یا c# آشنایی دارند b4a یکی از بهترین نرم افزارهاست

مشترک خبرنامه شوید

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

نقش مدیر تضمین کیفیت

نقش مدیر تضمین کیفیت در چابک چیست؟ آیا ما واقعا ...

چگونه وارد کار تست ن

مثل همه ی کارها، کار تست نرم افزار و انتخاب ...

ابزارهای مفید برای ت

امروزه افراد زیادی هستند که از موبایل خود برای وبگردی ...

BDD Best Practice

معرفی BDD BDD یا توسعه رفتار محور یک متدولوژی است برای ...

Agile Test Strategy

در محیط چابک یا agile، جایی که ما روی اسپرینت ...